Come in peace? Or leave in pieces!

26 november 2018 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Maandagavond( hier) , twee dagen vol belevenissen achter de rug.

zaterdag naar Rotorua gereisd in de regen. Een geweldig mooi B&B voor 3 nachten, heerlijk. Rotorua is redelijk toeristisch zeggen ze, maar dat valt mee.  Zondag hadden we regen, veel regen, ontzettend veel regen! Onze gastheer en vrouw waren er ook van onder de indruk, zoveel. Maar we hebben ons dapper gedragen en zijn met paraplu op pad gegaan.

Naar een vulkaanvallei, wandelend langs stomende watertjes en borrelende putjes. Ook een lift gekregen van een busje, die medelijden had met die natte lui, zo aardig! Geschuild met diverse nationaliteiten in een picknickhut en toen weer de  bus voor het laatste stukje en toen aan boord van een boot.45 minuten varen op het vulkaan kratermeer. En onder ons.....120 geisers en hotpools die het water goed warm houden. De Eendjes komen er overwinteren, dat zijn slimme gasten!

Normaal is het centrum van de aarde, de magma, 30 km onder je. Hier is dat op 1 plek maar 2 kilometer, gevolg is dat elke 7 minuten er een geiser spuit van duizenden liters kokend water. En daar varen wij fotograferend langs. In Utrecht wacht je soms langer op de bus!

De regen stopte, badkleding hadden we mee....om de hotpool ook te voelen. Heerlijk een uurtje relaxen in vrij warm water in Waikite.( geen foto’s)

De avond was gevuld met een Maori diner met openlucht theater, gloeiwormwandeling en uitleg van Haka, Hingi en de Tattoos, en wapens. De groep bezoekers moest een eigen chief kiezen als hun vertegenwoordiger en die Zuidafrikaan die wij met elkaar  kozen, zat  bij ons  aan tafel. Hij moest de neuszoen uitvoeren. Een erg mooie show! Met veel humor!

Als je nu zin hebt om rijst te gaan koken, nasi te maken bijvoorbeeld, dan zet je een pan water op voor de rijst. Je kijkt af en toe onder het deksel......borrelen.....iets grotere borrels......ja aan de kook!! Nou dat precies zagen wij vanmiddag! Maar dan op de grond. Borrelen en pruttelen, stoom en gepuf. Het thermale park van Wai O Tapu.

Ik was weer terug in mijn scheikunde lokaal op de Havo, juf ten Broeke Bakker van Otterloo, die warmte, die lucht van zwavel, dat gesis en gepruttel. Allerlei kleuren en geuren.....nog nooit zoiets gezien in de natuur. Zo indrukwekkend, zo heet en spannend. Namen als Devil’s Bath, Inferno crater, Devils Inktpot, Frying Pan en Zwavelgrot. Vijvers met water van 100 graden, in groen, blauw, rose en knalgeel,  wonderlijke natuur. Zeker als er dan ook nog een paar vogels op n eilandje leven.

En ....wij, wij aten rijst vanavond!

1. Gert Jan:
    26 november 2018
    Indrukwekkend en wat een mooie foto’s!
  2. Margreet van Gelder.:
    26 november 2018
    Teveel indrukken om in je hoofd op te slaan! Maar goed dat je foto’s en verhalen op papier hebt! Het is prachtig allemaal. Nog een goeie tijd toegewenst!
  3. Warning:
    26 november 2018
    Ja, ook werk te het weer niet mee, dit was toch wel een geweldige ervaring. Van om Joop kan ik me nog verhalen herinneren over dat natuurwonder: die vulkanische omgeving. Onvergetelijk, denk ik. Wat een land vol verrassingen ( en warnings). Leuk toch ?